woensdag 5 april 2023

Levenstocht 77 (*)


GOLDEN FICTION

Kijk ! De vuren gaan open
De heidenen vechten om een handvol as.
Morgen vertrek ik weer met mijn schip.

Zij zijn begraven, mijn vrienden.
Onder de bomen gaat hun lichaam verder.
Hun ziel is veel bladeren
en waait.

Ik hang mijn gezicht in de wind
en verwonder mij. Waarom ben ik zo treurig
als ik niets meer verwacht dan het kijken naar vuren
en het vertrek van een schip ?

Cees Nooteboom


VOORT

Van eiland naar eiland, steeds
kleiner en kaler, over steeds
ruimer en wijder water, tot
in de laatste baai
zich het uitzicht volledig
en eindelijk opent.

In deze volmaakt onverschillige wereld
de zeilen strijken.

Rutger Kopland
 
(*) In mijn jeugd had ik wel eens last van ADHD, nu lijd ik alleen nog aan PHPD
      (Pijntje Hier, Pijntje Daar)