zondag 2 april 2023

Valavond

Ter gelegenheid van de Poëzieweek en Gedichtendag 2023, geef ik jullie graag dit pareltje mee dat sinds 2020 in het kader van het Project 'Dichter bij de Dijk' de Durmedijk siert nabij de Mirabrug te Temse-Hamme.

Valavond

De lucht heeft de kleur van bloedappelsienen.
Wat poederwolken en zadenlucht.
Het is de kunst eronder te kijken. Het licht naar je hand te zetten.
Hoe in waterige eenvoud woordenslingers drijven.
Daar hou ik van.
Tussen kroos en riet kun je ze nog herkennen,
romige woorden in het rivierbed gestort.
Geroezemoes dat over de kant valt en kringen maakt.

Vrijgevig tater ik mee.
Over de dag die ik nergens anders te slapen wil leggen.
Over deinend oevergroen,
misschien een gebrek aan luwte.
Over hoe ik mijn huid verplooi
om water te kunnen dragen.
En dat ik even vloeibaar probeer te lijken
of minstens waterlands van aard.

Het lukt me niet de geuren aan te vinken.
Ze verwikkelen zich in veelspraak – daar kom ik niet tussen.
Mijn schaduw spiegelt zich te pletter.
Hier ben ik moeilijk in te dijken.

Kathy Goethals