maandag 4 april 2016

Jong Talent

Eerste Stapjes

Lopen
kleine stapjes
mijn eerste keer
daar ga ik dan
vrij

Michiel van Britsom - Lennert van Steendam


160

Ik was een baby
ik kon alleen maar
kruipen, op de koude
grond
mijn moeder zorgde
goed voor mij
ik kreeg borstvoeding
jaren gingen snel voorbij
nu sta ik hier, trots.

Michiel van Britsom - Lennert van Steendam


Kleinzoon Michiel en klasgenoot Lennert zijn leerlingen van de klas 3F. De gedichten hebben ze geschreven voor de les Nederlands ter gelegenheid van gedichtendag 2016.

Volgens de opdracht dienden de gedichten aan strenge vormvereisten te voldoen.

Het eerste is een zogenaamd 'elfje', het telt 5 regels van 1-2-3-4 en 1 woord waarvan het laatste het hele gedicht samenvat, het heeft de vorm van een boom.

Het tweede moest exact 160 tekens (inclusief spaties en leestekens) bevatten. Dat hebben ze gecontroleerd via Word.

Het resultaat zijn twee frisse, speelse gedichten, met een soepele taal waarin enige levenswijsheid onopvallend wordt meegegeven.