woensdag 28 november 2012

Dichter bij de Dijk



In 2012 werd voor de tweede maal de poëziewedstrijd 'Dichter bij de Dijk' georganiseerd door het gemeentebestuur van Temse samen met de lokale culturele verenigingen.

Elke inwoner van groot-Temse kon twee niet eerder gepubliceerde gedichten over dijk, Durme, Schelde of Polder inzenden. 
De negen beste inzendingen werden bekroond door een onafhankelijke jury, en zij werden aangebracht op poëziepanelen langs het wandelpad op de Schelde- en Durmedijk tussen Temse-Centrum (De Zaat) en Elversele/Hamme (Mirabrug).
Het poëziepad werd op zondag 25 november plechtig ingehuldigd.


Hieronder één der geselecteerd gedichten uit de pen van Tony Peirsman

WEG en TERUG

midden deze polderrust
ben ik vaak weg
weg van mezelf
weg van de wereld

ergens in nergensland
waar mijn gedachten uitdeinen
als een golf die zichzelf verliest in de stroom
'bestaan' en 'zijn' helemaal in de vergeethoek
tot ik plots een "goeiedag" hoor
een goedgeluimde groet

ik schrik
en schik mijn gedachten weer
netjes
in verleden, heden en toekomst
keurig gelijnd als een boek
waaruit ik verhalen kan puren

verhalen om hem of haar
-toevallige passant-
mee te plezieren

daar zitten we dan
twee mensen keuvelend op een bank
en beide voeten op de grond.

Tony Peirsman

Tip : meer dijk- en poldergedichten op deze website: