woensdag 1 mei 2019

Gedichtendag

Gedichtendag wil de publieke ruimte opvrolijken met poëzie.
Onderstaand pareltje kan je vinden in het middelpunt van het Waasland: de Dries van Sinaai. (Al doen de GPS-coördinaten helemaal niet terzake.)


Geef mij

Geef mij de zomer weer
waarin ik in de wei verloren liep
tussen de madelieven.

Laat mij opnieuw de anemoon ontdekken
alsof ze eerder niet bestond,
enkel door mij te vinden was
tussen de kruiden bij de beek.

Geef mij mijn dorp terug dat stil te geuren lag
naar 't vers gemaaide gras en pas gemolken melk
geef mij de vrienden weer
die bronstig stoeiden in de beemden
een wild en geheimzinnig spel
de droom van zomerlieven.

Geef mij mijn vader weer,
zijn sterke handen op mijn schouder
het stil verbond met hem
die mij het vuur doorgeeft.

Nelly Maes