maandag 19 juni 2017

Dichter bij de Dijk

In het voorjaar van 2017 vond de vierde editie plaats van de poëziewedstrijd Dichter bij de dijk. 39 gedichten werden ingezonden door inwoners en oud-inwoners van Temse. Het thema was opnieuw de natuurpracht langs Schelde en Durme.
De 9 beste inzendingen werden opgenomen op poëziepanelen langs het dijktraject Temse-Elversele.
De nieuwe gedichten werden op zondag 18 juni plechtig ingehuldigd.



De jury met de winnende dichters op de Scheldedijk bij de skyline van Temse. (foto: onlinekrant editietemse)

De organisatie van dit cultuurproject is in handen van de Cultuurdienst van de Gemeente Temse, in samenwerking met de Davidsfondsafdelingen Temse, Steendorp en Tielrode, de Amedee Verbruggenkring en de Heemkundige Kring Braem vzw Elversele
----Info: Sophie Vermeire, cultuurbeleidscoördinator, 03 710 12 74 of cultuurbeleid@temse.be . Bij deze dienst kan ook de poëziebundel met de 39 ingezonden gedichten worden bekomen.----

Hieronder twee van de geselecteerde gedichten :

MIJMERINGEN LANGS DE SCHELDE

Dag Dag,
Turend naar gisteren,
Gissend naar morgen,
Zit ik op de scheiding van vandaag,
dronken van het steeds weerkerende eb en vloed,
strelen mijn vingers het eenzame water, zacht als zeer jonge eenden.

Bloem die dag heet, sluit me mee in je kelk als d'avond valt,
Om morgen weer present te zijn,
meer dan gisteren te weten dat eb naar vloed verlangt.

Een ademloze rimpeling in een zucht van zilte parels aangemeerd,
De Schelde die me zomaar zoent met een stil verlangen naar meer...
Dag Schelde,
Tot gauw.

Vera van Bouwel


DURMEDIJK

kijk. de dijk staat pal. stelt paal
en perk aan het krinkelende
water. hij spelt de stroom de
wet. houdt je sturm und drang in

toom. je wijkt. je krimpt. je zwelt
weer aan, streelt hem, bespeelt
hem, op het ritme van azuur
en maan, kom vlij je overvloedig

tegen me aan wieg me besluip
me maar overspoel me
niet laat me niet bezwijken

kijk. en lees maar wat er
staat: met golvende strepen
schrijf ik je neer, de Durme

Nick Verhelst


Tip : meer dijk- en poldergedichten op deze website: 
Tadorna, Poëzie uit de Lage Landen