dinsdag 2 februari 2021

Gedichtendag

TERUG

Er moet nog langs de rechteroever gereden.
De wind doorkliefd, het hart moet nog dreigend bonzen.
In geurige zakdoekjes gesnoten, waarbij wat grond, een draadje stof.
Het slib moet zich nog tekenen,
            zijn grillige patroon aangepast,
            door alleen geklots, geëb, gevloed.
Wolken moeten nog ontleed.
Schoonheid worden gevonden en zichten verzameld.
Oh heerlijkheid, elke gedachte voor mij alleen.
Bloemen geteld, elk jaar meer.
Terugkeren. Blijven. De beslissing dringt zicht op.
-
Laat ik vlug brood halen.
De jongens wachten, ze lachen dralend en groeien
zonder mij. Zonder mij
vinden ze ook de weg.

P.R.23.60.A.


HARMONIE                                                      ----

Kleur van water                                                 Ik ruis en luister
hemels wijd                                                        Vloei en stroom
is het de diepte                                                   Alle stiltes aan de kant   
of de stroming                                                    Zoals het water
die mijn tranen bevrijdt.                                  Gaat de wind
                                                                              Alle gedachten voor even gestrand
Kleur van water
luchtig zacht                                                        Anne-Sophie Todts
is het de maan of
de kabbeling
die naar mij lonkt en lacht.

Tony van der Zand